Už v septembri začne v mošnovskom Ostrave Airport Multimodal Parku fungovať nové triediace centrum Českej pošty. Úplne jedinečný multimodálny húb o veľkosti bezmála 30 tisíc metrov štvorcových poskytne napojenie na letiskovú, diaľničnú aj vlakovú sieť. Do Mošnova budú putovať zásielky predovšetkým z Ázie, odtiaľ sa rozvezú vlakom či kamiónmi po celej Európe.
Investície za 100 miliónov korún
Areál v Mošnove je najväčšou investíciou v modernej histórii Českej pošty vo výške stoviek miliónov korún. Týmto krokom chce Česká pošta zásadne navýšiť kapacitu balíkovej siete a spracovanie zásielok a tiež vyriešiť neuspokojivý stav logistickej siete v regióne.
,,Mošnov bude výkladnou skriňou nielen logistiky, ale celej Slovenskej pošty. Našou stratégiou je maximálne využívať našu prepravnú chrbticovú sieť. Vďaka novému centru sa logistický systém ešte viac posilní a bude zásadnou oporou Českej pošty. Unikátna logistická sieť je to, na čom môžeme a chceme stavať našu budúcnosť,“ hovorí generálny riaditeľ Českej pošty Roman Knap.
V Mošnove sa počíta s novým balíkovým triediacim strojom s väčším hodinovým výkonom a lepšími technologickými parametrami, než majú súčasné stroje v regióne v Olomouci av Ostrave. Vďaka tomu bude možné strojovo triediť takmer 95 % balíkových zásielok (teraz toto číslo dosahuje v regióne 73 %).
„Nemá zmysel draho opravovať zastarané zariadenia. Práve preto bude mošnovský húb vybavený úplne novým strojom, jeho inštalácia je naplánovaná na prvý polrok roku 2023.“, hovorí Knap.
Blízko letiska aj D 1
Celý komplex je navrhnutý tak, aby operatíva zamestnancov na ploche bola čo najefektívnejšia. Celkom v Mošnove čaká 400 pracovných miest, z toho prvých sto by malo začať v hale pracovať už počas tohto roku.
„V blízkosti sa nachádza medzinárodné letisko Leoša Janáčka a nadväzuje na leteckú dopravu, ktorá posilní náš medzinárodný obchod. Ďalšou výhodou je neďaleká diaľnica D1 a tiež železničná trať. K dispozícii máme ľahko dostupné koľajisko, ktoré nám po prvýkrát v histórii Slovenskej pošty pomôže otvoriť kontajnerový terminál a obsluhovať kontajnerovú dopravu. Práve tá je jednou z našich strategických aktivít v strednodobom horizonte,“ komentuje rozhodnutie Martin Kment, riaditeľ Divízie logistiky Českej pošty.
Do nového areálu sa presťahujú existujúce triediace centrá z Ostravy a Olomouca. Náklady na modernizáciu týchto zastaraných prepravných uzlov, zvýšenie ich kapacít a modernizáciu vybavenia by boli neekonomické a ich kolaps by podľa súčasných trendov hrozil niekoľko málo rokov. Pri súčasných objemoch balíkových zásielok už pracujú za hranicou svojich kapacít.